Arie Kuit

Ik was 6 jaar oud toen ik ontdekte dat muziek mij verhalen vertelde, op een manier waarop woorden dat niet konden doen.

Dat was dus het moment dat ik muziek wilde gaan maken.

Op de lagere school gaven ze blokfluitles en ik ben toen les gaan nemen op een sopraan-blokfluit. Na een jaar ging ik ook altblokfluit spelen.

Ik was negen jaar toen ik bij de plaatselijke harmonie met de klarinet begon.

Op mijn zestiende hoorde ik voor het eerst “Take Five”, een compositie van de cool-jazz altsaxofonist Paul Desmond. Dat vond ik werkelijk geweldig en ik ben toen overgestapt naar saxofoon.

Op het Rotterdams conservatorium kreeg ik les van Leo van Oostrom, een top docent en een zeer kundig saxofonist. Hij gaf zeer breed les. Er was nog geen jazz opleiding, maar Leo behandelde klassiek, jazz en moderne muziek t/m grafische partituren. Vanaf mijn derde jaar op het conservatorium werd de lichte muziek opleiding gestart en kreeg ik les van giganten zoals Ferdinand Povel en Frans Elsen.

Tijdens mijn studie in Rotterdam gingen we op dinsdagavond altijd naar Jazz café Dizzy op de ’s Gravendijkwal in Rotterdam. Barend Petersen programmeerde daar en ik kreeg van hem volop de ruimte om daar te spelen. Dizzy was toen nog een smalle pijpenla met zand op de vloer en pinda-automaten. Daar kreeg ik mijn bijnaam, Arie Kuit, de Charlie Parker van Rotterdam.

 Mijn grote helden zijn:

Paul Desmond, de sound en de lijnen zijn zo mooi en in balans.

Charlie Parker, de uitvinder, samen met Dizzy Gillespie, van de bebop. Wat een creatieve speler. Het is erg leuk om verschillende takes van een song te horen. Ze zijn allemaal anders qua improvisatie, ongelofelijk.

Cannonball Adderley... wat hij met Miles en Coltrane opgenomen heeft, in één woord: fantastisch!

David Sanborn, de pop specialist. Een bijzondere sound en een kei in improvisaties van 2 minuten lang.

Even geen altsaxofonist: de pianist Keith Jarret, zijn vertolking van Stella by Starlight is subliem. (CD Standards Live) Ik kom vaak niet verder dan het intro, en dat tien keer achter elkaar.

 Alles wat ik doe staat in het teken van de muziek. Optreden, arrangeren, saxofoonles geven, iBooks maken, studeren, workshops geven en zelfs mijn boekhouden :)

 Als ik zou kunnen beschrijven wat muziek met mij doet, zowel spelend als luisterend, dan zou ik ook een schrijver/lezer kunnen zijn. Maar woorden schieten te kort. Muziek is altijd bij je, de vrolijke momenten, maar ook de droevige momenten en alle emotionele momenten er tussenin. Muziek vertaalt de wereld voor mij.

 Een van de meest bijzondere concerten die ik gegeven heb was in Rotterdam. Er was daar een Jazzpodium “Thelonious”, genaamd naar Thelonious Monk- de pianist. Daar hebben we een Parker herdenkingsconcert gegeven. Voor dit concert had ik een aantal arrangeurs de opdracht gegeven, om voor mij een aantal “Standards” te arrangeren voor een strijkkwartet met ritme sectie en saxofoon.

Genomineerd voor de Pall Mall Jazz Award, ten tijde van de finale was ik op toernee met The Glenn Miller Orchestra, waar ik de lead-altist was. Met dit orkest een geweldige tijd achter de rug. Gespeeld in enorm beroemde concerthalls zoals het Concertgebouw, Amsterdam, de Doelen Rotterdam, de Berliner Philharmonie, het Wiener Konzerthaus. In Palermo, waar “beschermingsgeld” betaald moest worden, anders kon er wel eens wat gebeuren. Tel Aviv, geweldige ambiance en heerlijk eten, wel raar al die soldaten met machinegeweren. Met Bram Peper mee naar Jakarta, waar we een concert gaven voor 12.000 mensen. Met Frank in Person naar Engeland, waar wij een optreden gaven in het landhuis Cliveden, waar rond 1963 de Profumo-affaire zich afspeelde. enz. Druk in de weer met highlights in de maak waaronder “Eleonora’s Choice”: the Vintage Collection. Een programma met songs uit het American Songbook met zelfgearrangeeerde songs voor zang, strijkkwartet en ritmesectie (Eleonora veroverde eerder de Amerikaanse internet-radiohitlijsten met een 'spicey' versie van These Boots Are Made For Walkin' en won diverse prijzen op het fameuze Jazz Vocalisten Concours).

De laatste hebben 1 1/2 jaar meer dan 100 shows gedaan in Saoedie Arabië.
Deze deden we met mijn orkest The Skyline Orchestra feat. Frank in Person.Wat ik het meest bijzondere vond, was dat de speeltijden aan de gebedstijden werden gekoppeld.

 

Foto: Francis Frionnet

Hieronder vind u een Jazz-selectie van mijn muziek.

Rush Hour

Yeah! Op mijn “nieuwe” King Super 20 Silversonic Alto
Met Guido, Ruben en Andreas 👍🏻😎

Loverman

Een van de favoriete ballads van Charie Parker, hier in kwartet vorm.

Als lead-alt

Heerlijk om met een goede big-band te spelen!

Autumn In New York

Met strijkers erbij, ga ik altijd anders spelen, waarschijnlijk raken zij bij mij een gevoelige snaar.

Fasten your safety belts

Sax-special on Cherokee, thanks to Nanouck Brassers

7-10-2017
Op deze foto hadden Frank en ik net ons exemplaar ontvangen van het boek “For the Love of Music” van Nathalie Lans. We zijn zeer vereerd dat we hier ook in staan :)
Te bestellen bij freelans@me.com

Heel jong.

Mail mij voor verdere informatie